8 Sfaturi simple pentru o alimentatie sanatoasa

Retete CulinareObisnuinta de a manca sanatos ne poate oferi multe satisfactii de-a lungul intregii vieti. O sanatate de fier nu se obtine prin tratamente si pastile ci are la baza alaturi de miscare, o alimentatie cat mai naturala si mai sanatoasa. Nu degeaba se spune ca „suntem ceea ce mancam”.  Iata cateva sfaturi practice care acopera elementele de bază ale unei alimentatii sanatoase si care te pot ajuta să faci alegeri sănatoase atunci cand trebuie sa te decizi asupra unei retete culinare in bucatarie:

  1. Consuma alimente bogate in amidon
    Alimentele bogate in amidon includ cartofi, cereale, paste, orez şi pâine. Alimentele bogate in amidon ar trebui sa constituie aproximativ o treime din alimentele pe care le mananci.
  2. Mananca multe fructe si legume
    Este recomandat sa mancam cel puţin cinci porţii de diferite tipuri de fructe şi legume pe zi. Este mai uşor decât pare. Un pahar de suc de fructe neindulcit cu zahar, poate fi considerat o portie. In rest, incearca legume fierte, fructe uscate, banane cu cereale in shake, etc.
  3. Consuma peste cel putin de doua ori pe sptamana
    Pestele este o sursa buna de proteine si contine multe vitamine şi minerale. Mananca cel puţin două porţii pe săptămână, inclusiv o portie de peste gras. Peştele gras este bogat in grasimi omega-3, care ajuta la prevenirea bolilor de inima.
  4. Diminueaza consumul de grăsimi saturate şi zahăr
    Este adevarat ca avem nevoie de unele grăsimi in dieta noastra. Dar este important să acordam atenţie la cantitatea şi tipul de grăsimi pe care le consumam. Există două tipuri principale de grasimi: saturate si nesaturate. Prea multe grasimi saturate pot creşte cantitatea de colesterol în sânge, ceea ce creşte riscul de a dezvolta boli de inima. Grasimile saturate se gasesc in multe alimente, cum ar fi caşcaval, prăjituri, biscuiţi, cârnaţi, smântână, unt, untura şi plăcinta. Înlocuieste-le cu alimente care contin grasimi nesaturate cum ar fi uleiurile vegetale, peştele gras si avocado. Produse zaharoase şi băuturile, inclusiv băuturi alcoolice, sunt adesean bogate in calorii, şi ar putea contribui la creşterea în greutate. Ele pot provoca de asemenea, aparitia cariilor dentare, mai ales daca sunt consumate intre mese. Cu toti adoram sa mancam prajituri insa trebuie sa mai renunti la o parte din acestea, la bauturile care contin zahar, bauturile alcoolice, biscuiţi şi produse de patiserie care conţin adaos de zahăr. Consulta etichetele alimentelor si retine ca mai mult de 15g de zahăr la 100g înseamă că produsul alimentar respectiv are un continut ridicat de zahăr.
  5. Mananca mai putina sare
    Chiar dacă nu adăugi multa in mancare, oricum consumi mai multa sare decat
    ai crede. Aproximativ trei sferturi din sarea pe care o consumam exista deja în produsele alimentare pe care le cumpărăm, cum ar fi cereale pentru micul dejun, pâine, sosuri, etc. Consumul mare de sare poate creşte tensiunea arterială. Persoanele cu hipertensiune arteriala sunt mai susceptibile de a dezvolta boli de inima sau de a avea un accident vascular cerebral. Consulta etichetele produselor alimentare pentru a te orienta asupra continutului de sare. Mai mult de 1,5 g de sare la 100g înseamnă ca produsul alimentar este bogat în sare. Adultii si copii peste 11 ani ar trebui să mănânce nu mai mult de 6g de sare pe zi.
  6. Fa miscare si controleaza-ti frecvent greutatea
    O dieta sanatoasa si echilibrata joaca un rol important in mentinerea unei greutati normale. Fiind supraponderal sau obez, esti mai predispus la boli cum ar fi diabetul de tip 2, anumite tipuri de cancer, boli de inima si accident vascular cerebral. Dacă esti îngrijorat de greutatea ta, consulta-ti medicul de familie sau un nutritionist, pentru sfaturi. Activitatea fizica te poate ajuta iti mentii o greutate normala. Asta nu inseamna neaparat sa pierzi ore la sala de sport sau fitness. Daca cobori din autobuz cu o statie mai devreme, alegand sa mergi pe jos pana acasa, deja se poate spune ca faci miscare. Poti de asemenea sa incerci sa gatesti folosind anumite retete de slabit, daca crezi ca ai cateva kilograme in plus.
  7. Alimenteaza-ti organismul cu apa
    Avem nevoie sa bem minim 1,2 litri de lichide în fiecare zi pentru a nu suferi de deshidratare. Asta in afara de lichidele provenite din alimentele pe care le mâncam zilnic. Bauturile non-alcoolice, sucurile pe baza de apă, lapte şi fructe sunt cele mai sanatoase. Incerca sa eviti bauturile racoritoare carbogazoase, care sunt bogate in adaosuri de zaharuri şi in calorii.
  8. Nu sari peste micul dejun
    Unii oameni sar peste micul dejun, deoarece ei cred că asta îi va ajuta să piardă în greutate. De fapt, cercetarile arată că micul dejun poate ajuta la mentinerea unei greutati normale. Un mic dejun sănătos este o parte importanta a unei diete echilibrate şi oferă o parte din vitaminele şi mineralele de care avem nevoie pentru o sanatate buna. Cerealele cu fructe reprezinta un mic dejun gustos si hranitor.

Lasa un comentariu

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.