Inainte ca Romania sa fie lovita de criza financiara ce a inceput in 2007 si inainte ca sectoarele economice importante sa inceapa sa resimta efectele bugetelor “stramtorate” existau inca de pe atunci sectoare aflata in cadere libera.
Unul dintre cele mai la indemana exemple este cel de carti online, sector care nu numai ca a fost afectat de lipsa banilor, ci a fost(si inca este) afectat si de lipsa unui management eficient, care sa stie sa isi promoveze scriitorii si produsele intr-o maniera care sa-i permita sa iasa pe profit, intocmai pe modelul editurilor de afara.
Cel mai recent scandal in care a fost implicata o librarie online a fost cel in care una dintre editurile mari din Romania, Rao, a refuzat sa plateasca munca unui traducator. Scandalul a luat amploare, fiind prezentat pe larg pe mai multe bloguri, insa cu siguranta, cazul acesta nu este singular. Si exemplele pot continua
Problema principala e faptul ca marea majoritate a librariilor si a editurilor aleg sa isi vanda cartile la preturi extrem de mari, cu mult peste posibilitatea de cumparare a romanilor, chiar si cand este vorba de carti online. De exemplu, daca o carte din seria Harry Potter costa circa 60 de lei, iar salariul minim in Romania este de 660 de lei, cati dintre romani isi pot permite sa dea 10% din venitul lor dintr-o luna, pe o carte, in conditiile in care multi dintre ei stau cu chirie, sau mai au persoane in intretinere?
Astfel de e de mirare de ce piata de carti online, dar si activitatea librariilor reale, scade pe zi ce trece. Editurile asteapta sa vanda cartile de pe stoc fara a le promova in vreun fel, manuscrisele sunt deseori mult prea scumpe pentru a putea fi cumparate noi de catre doritori, iar oamenii in goana dupa bani de zi de zi, au din ce in ce mai putin timp la dispozitie pe care il pot aloca cititului.