Pentru a duce la bun sfarsit un proiect si mai ales pentru a avea efecte pozitive in derularea unui proiect, fie te bazezi pe o vasta experienta in domeniu sau in domenii adiacente si mai ales seriozitate, fie urmezi cursuri de management al afacerilor sau management al proiectelor. In oricare dintre cazuri responsabilitatea unui manager de proiect este extrem de mare si de diversificata.
Managerul de proiect trebuie intai de toate sa proiecteze, sa gestioneze echitabil si sa controleze resursele umane si economice si mai ales sa numeasca si sa coordoneze o intreaga echipa de pioni cheie in vederea ducerii la bun sfarsit a proiectului. Totodata, el are responsabilitatea conceperii proiectului care trebuie sa fie bine gandit si realizat, sa aiba scopurile, obiectivele, asteptarile clar definite si mai ales transparente si care sa serveasca intereselor proiectului propus, insa fara a incalca drepturile membrilor echipei sau a depasi bugetul alocat. Este necesar ca managerul de proiect sa aiba obiective si asteptari realiste, atat din punct de vedere financiar, al resurselor umane si mai ales al timpului.
Durata derularii proiectului, bugetul si resursele trebuie clar exprimate si mai ales respectate. Cheia principala a colaborarii unui manager de proiect cu staff-ul sau este comunicarea; acesta trebuie sa stabileasca foarte clar atributiile fiecaruia dintre membri si mai ales sa nu incerce sa controleze sau sa lucreze singur la proiect. De asemenea, este important ca proiectul sa fie realizat/structurat pe etape, astfel incat sa existe posibilitatea unei evaluari, sedinte cu staff-ul managerului de proiecte in vederea nerepetarii posibilelor erori sau a corectarii diverselor probleme ce pot aparea.
Asadar, vedem ca un manager de proiect trebuie sa aiba o serie de competente, cunostinte si abilitati foarte bine inradacinate, de la abilitatea de a comunica si relationa foarte bine cu membrii echipei, abilitatati organizatorice, cunostinte financiare, pana la competente strategice care constau in capacitatea de a analiza, evalua sau prevedea posibelele efecte, avantaje sau dezavantaje ale unui proiect si mai ales o viziune globala asupra proiectului.